سایت تفریحی قشنگ فان

بهترین و زیباترین سایت سرگرمی برای ایرانیان-اس ام اس های جدید- طالع بینی-فال های جدید-موزیک-پرشکی-روانشناسی

سایت تفریحی قشنگ فان

بهترین و زیباترین سایت سرگرمی برای ایرانیان-اس ام اس های جدید- طالع بینی-فال های جدید-موزیک-پرشکی-روانشناسی

همه چیز درمورد آناناس و خواص آن

شاید اولین چیزی که با شنیدن اسم میوه ی آناناس به ذهنتان میرسد این است که مانند سیب یا پرتقال دارای درخت و شاخه های بلند و زیاد هست که مثل آنها میوه میدهد،خیر! این طرز تفکر اشتباه است چراکه آناناس همانطور که در شکل های زیر هم مشاهده میکنید یک نوع درختچه ی گیاه مانند هست که میوه میدهد، نمیتوان به میوه ای مثال زد ولی تقریبا شبیه هندوانه یا خیار که درختچه ای دارند و میوه میدهند ولی فرق آناناس با اینها در برگها و ساقه های درختچه هست که برگهایی شبیه گل های زینتی دارد و از وسط آنها میوه آناناس با یک ساقه در می آید و رشد میکند.

تصویری از مزرعه آناناس

همه چیز درمورد آناناس و خواص آن

تصویری از درختچه آناناس

همه چیز درمورد آناناس و خواص آن

آناناس گیاه یا درختچه ای میباشد که برای اولین بار از ناحیه آمریکای جنوبی به دنیا معرفی شد و میوه بومی نواحی گرمسیری آمریکا میباشد. گفتنی است که در برگ های خاردار آناناس رشته هایی وجود دارد که در بافت پارچه به کار میروند. آب و کنسرو آناناس یکی از پرطرافدارترین نوشیدنی ها و خوردنی ها در اکثر نقاط جهان میباشد و در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز چنین محصولاتی تولید میشود.آناناس به دلیل مزه ی ترش و شیرین خود و طعم خوشایندی که دارد در کشورهای خاورمیانه و کشورهای اروپایی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. آناناس نارس به قدری ترش است و دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین سی و اسیدهای طبیعی هست که ممکن است زبان و دهان را زخمی کند، ولی میوه ی رسیده ی آناناس بسیار خوش طعم و آبدار هست.

همه چیز درباره آناناس و خواص آنآناناس خواص بسیار زیادی دارد در این قسمت برخی از فواید آناناس را برای شما آورده ایم:

- آناناس دارای مقادیر قابل توجهی آهن است که در خون سازی به بدن کمک میکند.

- این میوه سرشار از ویتامین سی هست که خواص بی نظیر آن در زیبایی پوست،ترمیم زخم ها، تقویت ایمنی بدن غیرقابل انکار است.

- آناناس منبعی غنی از ویتامین آ میباشد که ویتامینی ضروری برای رشد سلول های بدن و افزایش قدرت بینایی و… هست.

- آناناس دارای یک آنزیم بنام بروملائین است که در درمان بیماری و زخم های دهانی، درمان کوفتگی و خون مردگی،پس از جراحی عمومی و جراحی دندان و.. استفاده میشود.

- عصاره میوه آناناس در درمان سوختگی، جلوگیری از بروز زخم ها، درمان سینوزیت، درمان آلرژی ها، مشکلات دستگاه ادراری و… کاربرد دارد.

- آناناس درارای مقادیر قابل توجهی کلسیم هست و در استخوان سازی، رشد قد در دوران نوجوانی، محکم سازی استخوان ها و… نقش بسزایی دارد.

- مصرف آناناس جهت درمان سرفه ها و بهبود علائم بیماری سرماخوردگی کارایی زیادی دارد.

- یک لیوان آب آناناس میتواند نیاز روازنه بدن به عنصر منیزیم را تامین کند.

- آناناس دارای ترکیبات ضد سرطانی همچون بروملین است که در پیشگیری از این بیماری مهلک نقش مهمی دارد.

- این میوه در هضم سریع غذا به معده کمک میکند.

- آناناس جهت درمان چاقی و لاغر شدن به دلیل دارا بودن آنزیم های طبیعی موثر است.

- چنانچه دچار سانحه سوختگی یا زخم شده اید آناناس کمک زیادی جهت ترمیم زخم ها به شما خواهد کرد چراکه بروملین موجود در آناناس جریان خونرسانی و به تبع آن رسدن مواد مغذی به زخم ها را بیشتر کریده و باعث ترمیم سریع آنها میشود.

- چنانچه نمیتوانید از خود میوه ی آناناس استفاده کنید از آب آناناس یا کنسروهای طبیعی آن استفاده کنید.

- آنزیم بروملائین موجود در آناناس باعث کاهش درد و التهاب و تورم پس از زایمان و عمل های جراحی میشود. این آنزیم بیشتر در ساقه آناناس موجود هست که از آن برای ساخت کپسول و پماد و همچنین پانسمان های پزشکی استفاده میکنند.

- منگنر،پتاسیم،سدیم و فسفر از دیگر املاح موجود در میوه ی آناناس هستند.

- آناناس حاوی مقادیر قابل توجهی تیامین و ریبوفلاوین است که در بهبود عملکرد مغز و اعصاب انسان،سردرد های میگرنی، سلامت پوست، مو و ناخن و.. موثر هستند.

 


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

شکار یک لحظه بی نظیر از آسمان(عکس)


:::شکار یک لحظه بی نظیر از آسمان(عکس):::

این تصویر که دیمیتری گوریلویسکی آن‌را برای نشنال‌جئوگرافیک ارسال کرده، ابر عدسی‌شکلی از خانواده آلتوکومولوس لنتیکولاریس را نشان می‌دهد که خیلی‌ها آن‌ها را به یوفو تعبیر می‌کنند! به نوشته ی یورفان این ابرهای عدسی شکل، که نام آنها از واژه لاتین لنتیکولار به معنی لنزی شکل ، مشتق شده، اغلب در مناطق کوهستانی و در شرایط آب‌ و هوایی خاصی پدید می‌آیند.

شکار یک لحظه بی نظیر از آسمان(عکس)


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ | نویسنده : یورفان

دم کردنی های گیاهی مفید برای سرماخوردگی

در گذشته مردمان همواره برای درمان بیماری های عفونی و گلو درد و بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی از گیاهان استفاده میکردند و جواب میگرفتند. گیاهانی که برخلاف داروهای شیمیایی، عوارضی ندارند و در صورت مصرف مداوم میتوانند بسیار مفید باشند. در این میان دانشمندان سنتی ایرانی گیاهان زیادی را برای درمان بیماری سرماخوردگی پیشنهاد کرده اند که گاه علاوه بر درمان سرماخوردگی میتواند اثرات مثبت دیگری بر سایر قسمت های بدن بگذارند.پورتال جامع یورفان سعی کرده است در این مقاله اشاره ای به گیاهانی که دمنوش آنها تاثیر بسزایی در درمان سرماخوردگی دارد، کرده باشد:

دم کردنی گل ختمی:

دم کردنی گل ختمی:

گیاهی است که دم کرده ی آن میتواند بر گلودرد و بازکردن مجاری تنفسی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد، دم کرده ی این گیاه بصورت لعابدار است و نوشیدن و یا قرقره کردن گلو با دمنوش آن، میتواند اثرات التهاب گلو را کم کند و حتی در درمان چرک یا التهاب سینه به شما کمک کند. این گیاه علاوه بر خاصیت درمانی برای سرماخوردگی، در درمان یبوست و زخم معده نیز بسیار مفید است. شما میتوانید از بخور این گیاه نیز برای درمان سرماخوردگی،سینوزیت و.. استفاده کنید.

دم کرده ی گیاه مریم نخودی:

دم کرده ی گیاه مریم نخودی:

این گیاه که در کوه های سرسبز شمال کشور و منطقه ارسباران و کوه های زاگرس و سایر کوه های کشور به وفور یافت میشود طبیعتی گرم دارد، جوشانده آن بسیار تلخ است و نوشیدن دم کرده ی آن اثری فوق العاده در درمان عفونت های و التهاب های ناشی از سرماخوردگی از جمله التهاب گلو و عفونت سینه و.. دارد در صورتی که نتوانستید دم کرده آن را بخورید مقداری عسل به آن اضافه کنید، این گیاه یک نوع پینی سیلین طبیعی است که مصرف آن کمک شایانی به درمان التهاب های بدن میکند. برای اینکار گل های کوچک گیاه مریم نخودی را در مقداری آب جوشانده و با اضافه کردن عسل میل کنید.

دم کردنی گیاه پونه:

دم کردنی گیاه پونه:

پونه نوعی گیاه خوشبو هست که در بیشتر مناطق ایران به وفور یافت میشود و دم کرده ی برگ و ساقه های آن تاثیر بسزایی در درمان عفونت ها و التهاب های ناشی از سرماخوردگی دارد این گیاه از ایام قدیم برای درمان سرماخوردگی استفاده میشده است و امروزه نیز توصیه پزشکان طب سنتی استفاده مداوم از آن برای رفع سرماخوردگی هست، مصرف دم کرده ی این گیاه به مدت یک هفته و رعایت برخی نکات راجع به سرماخوردگی میتواند به کلی آن را رفع کند. شما میتوانید از بخور این گیاه نیز برای درمان گلودرد،سینوزیت،و التهاب سینه و مجاری تنفسی استفاده کنید.برای آموزش نحوه بخور دادن در خانه کلیک کنید.

دم کرده ی زنجبیل:

دم کرده ی زنجبیل:

این گیاه نقش بسزایی در افزایش قدرت عمومی بدن و ایمنی بدن دارد و خاصیت آنتی باکتریالی دارد و از رشد باکتری ها و ویروس ها در بدن جلوگیری میکند، زنجبیل که اغلب به شکل پودر در عطاری ها موجود هست میتواند در درمان سرماخوردگی به شما کمک کند. طعم خوشایندی دارد و خاصیت پیشگیری کننده آن زبان زد عام و خاص است.

دم کرده های گیاهی مفید برای سرماخوردگی،دم کرده ی شیرین بیان:

دم کرده ی شیرین بیان:

دم کرده و بخور شیرین بیان در کاهش سرفه های ناشی از سرماخوردگی اثر فوق العاده ای دارد، برای اینکار مقداری ریشه گیاه شیرین بیان را در آب جوشانده و مقداری عسل اضافه کرده و نوش جان کنید.

دم کرده ی مریم گلی:

دم کرده ی مریم گلی:

گیاه مریم گلی نیز دارای خاصیت ضدعفونی کننده و درمانی برای سرماخوردگی و گلودرد است برای مصرف آن نیز میتوانید مقداری از گل های آن را در مقداری آب جوشانده و مصرف کنید.

دم کردنی های گیاهی مفید برای سرماخوردگی،دم کرده ی گیاه گزنه:

دم کرده ی گیاه گزنه:

این گیاه نیز خاصیت ضد عوفنی کننده دارد و در درمان سرماخوردگی و عفونت های بدن بسیار موثر است. این گیاه علاوه بر این خاصیت ها دارای خواص درمانی برای عفونت ادراری،مشکلات پروستات،درد مفاصل و… هست. جوشانده ی این گیاه میتواند کمک زیادی در درمان عفونت های بدن به شما بکند.

دم کرده ی بابونه:

دم کرده ی بابونه:

از دیرباز این گیاه برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی استفاده میشده است، این گیاه دارای خاصیت ضد سرطانی میباشد و هزاران خواص درمانی مفید برای بدن دارد، شما میتوانید این گیاه را به همراه سایر گیاه های درمانی برای سرماخوردگی، بصورت مخلوط استفاده کنید.این گیاه در کنار خاصیت ضد التهابی، باعث آرامش اعصاب میشود و خواب آور نیز هست. مخلوط شده ی آن با گیاه مریم نخودی،شیرین بیان و پونه میتواند در درمان سرماخوردگی به شما کمک بسیار بکند.

دم کرده ی آویشن کوهی:

دم کرده ی آویشن کوهی:

آویشن کوهی نیز خاصیت ضد التهابی و خلط آوری دارد و دم کرده ی آن طعم و عطر بسیار خوشایندی دارد و برای سرماخوردگی میتواند مفید باشد.


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

همه چیز درباره هندوانه و خواص آن

همه چیز درباره هندوانه و خواص آن

امروزه هندوانه به میوه ای پرطرفدار در بین ایرانی ها تبدیل شده است، میوه ای که حتی در مهمانیها نیز استفاده میشود و از طعم و لذت خاصی برخوردار هست، اکثر ایرانی ها و کشورهایی که مراسم باستانی همچون شب یلدا معتقدند در اولین شب زمستان هندوانه میخرند و با افراد خانواده جمع شده و نوش جان میکنند. اما اینکه اینکه هندوانه از کجا آمده است؟ چه فوایدی دارد؟ و… ما در این مقاله به بیان آنها خواهیم پرداخت. هندوانه در ابتدا بیش از دوهزار سال پیش از کشور هندوستان وارد خاک ایران شد و از آن زمان بعنوان میوه پرطرفدار در بین ایرانی ها ممصرف میشود.هندوانه گونه های مختلفی دارد که در این میان هندوانه زرد و هندوانه قرمز از شهرت خاصی برخوردار هستند که خود اینها نیز انواع مختلفی دارند.هندوانه در کشور ایران در شهرهایی همچون شیراز،مشهد،کرمان و در شمال ایران در منطقه ارسباران کشت میشود، دانه های هندوانه پس از کاشت،همچون درختچه ای از دل خاک بیرون می آید و یک یا چند هندوانه در ساقه های خود دارد که ابتدا کوچک است و به مرور زمان با آبیاری زیاد به مرحله بلوغ و برداشت میرسد. هندوانه نارس دارای پوستی کلفت و سفت بوده و طعم نسبتا ترشی دارد، هندوانه ای که رسیده باشد دارای طعم بسیار شیرین و مقدار فراوانی آب دراد و زدن پشت انگشتان دست مثل یک ضرب یا یک طبل صدا میدهد و نشان از آبدار بودن و شیرین بودن آن است. هندوانه دارای خواص بیشماری می باشد که در زیر به برخی خواص آن اشاره میکنیم:

– هندوانه دارای مقادیر زیادی پتاسیم و سدیم هست که در پیشگیری از آسم و بیماری های سرطانی همچون سرطان پروستات نقش مهمی ایفا میکند.

– هندوانه منبعی غنی از ویتامین های آ و سی هست که جزو ویتامین ضروری برای بدن هستند و در جلوگیری از سرماخوردگی، شفافیت و زیبایی پوست، ترمیم زخم های بدن و.. نقش اساسی دارند.

– تحقیقات جدید نشان داده است هندوانه دارای آنتی اکسیدانی بنام لیکوپن است که از حمله قلبی و همچنین سرطان پروستات جلوگیری به عمل می آورد.

– مصرف هنداونه برای افراد ضعیف اندام توصیه میشود، چرا که باعث تقویت قوای عمومی بدن میشود.

– مصرف هندوانه برای افرادی که دارای خون غلیظی هستند توصیه میشود چراکه باعث رقیق تر شدن خون میشود.

– تحقیقات نشان داده است با مصرف هندوانه به دلیل وجود برخی رادیکال های آزاد، از نفوذ اشعه های مضر خورشیدی درون پوست جلوگیری میشود و باعث شفافیت و زیبایی پوست میگردد.

– هندوانه زرد برای افرادی که سنگ کلیه دارند در طب سنتی توصیه شده است و حتی برای پیشگری از سنگ کلیه مفید هست.

– بهترین زمان برای خوردن هندوانه یک یا دوساعت بعد از غذا و بین دو وعده غذایی هست.

– برخی پزشکها نگه داشتن هندوانه در دمای اتاق به جای نگهداری آن در یخچال را توصیه میکنند.

– خاصیت بی نظیر هندوانه در پیشگیری از سنگ کلیه و همچنین بهبود عملکرد کلیه ها غیر قابل چشم پوشی هست.

– هندوانه یک میوه مفید برای دریافت کالری مورد نیاز بدن هست.

– پوست هندوانه دارای مقدار قابل توجهی سیترولین هست که باعث گشاد شدن رگ ها و گردش بهتر خون در بدن میشود.

– برخی اسیدآمینه های مورد نیاز بدن همچون آرژنین و لایسین، که بدن خود نمیتواند آنها را به طور طبیعی تولید کند در دانه هندوانه وجود دارند.

– جهت دفع کرم ها از سیستم گوارشی بدن، مصرف دانه ی هندوانه بسیار مفید هست.

 


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

همه چیز درباره موسیر و خواص آن

همه چیز درباره موسیر و خواص آن

شاید شما نیز باشنیدن واژه ی موسیر اولین چیزی که به ذهنتان میرسد، همان واژه ی سیر است یا اینکه چه تفاوتی با سیر دارد. اینکه در گذشته کمتر نام این گیاه را میشنیدم ولی امروزه به وفور یافت میشود و در ماست ها و سایر مواد غذایی اضافه میشود و طعم خوشایندی به انها میبخشد.ابتدا باید این مطلب را بدانید که موسیر نیز گیاهی است به مانند سیر، که ریشه ی آن یک پیازچه هست، این گیاه درای چهل گونه ی مختلف در جهان میباشد، که برخی از گونه های آن بعنوان گل تزئینی در باغچه نیز کاشت میشوند. همانطوری که سیر و پیاز نیز خاصیت ضد میکروبی و ضد انگلی دارند موسیر نیز از این قاعده مستثنا نیست و اولین و مهمترین خاصیت آن در دفع انگل ها و ضد عفونی کردن بدن هست. از دیگر فرآورده های گیاه موسیر بعنوان کاهنده ی قند خون در افراد دیابتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.موسیر نقش مهمی در درمان التهاب زخم ها و جوش خوردن سریع انها دارد، برای التهاب کبد و طحال نیز مفید است، در کاهش سردردهای میگرنی نقش مهمی را ایفا میکند همچنین خاصیت تنظیم فشارخون و کاهش دهنده ی چربی خون را داراست.و اما چرا موسیر مصرف کنیم ؟ برای این سوال نکات زیر را بخوانید:

همه چیز درباره موسیر و خواص آن

– موسیر منبعی غنی از ویتامین های آ و سی هست همچنین مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی همچون فسفر و منیزیم در آن مشاهده شده است که به سلامتی بدن شما کمک شایانی میکند.

– امروزه نقش فیبرها در هضم راحت غذا اجتناب ناپذیر است که موسیر دارای مقادیر زیادی فیبر میباشد. پس چنانچه مشکل هاضمه دارید پیشنهاد میکنیم کنار غذا از موسیر یا فرآورده های آن همچون ماست موسیر استفاده کنید.

– موسیر نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سرطان های گوارشی دارد که ان نیز به دلیل وجود ماده ای بنام گوگرد در آن است.

– موسیر مقدار قابل توجهی ویتامین ب۶ و ب۹ دارد که این ویتامین ها برای سیستم عصبی بدن ضروری هستند و مصرف صد گرم موسیر میتواند ده درصد نیاز روزانه ی شما به این ویتامین ها را تامین کند.

– یکی از بدترین و خطرناکترین بیماری ها، بیماری چربی خون است که ناشی از رسوب چربی در رگ های بدن و گرفته شدن مجاری آنها و اختلالات بیشمار ناشی از این گرفتگی هاست. موسیر جزو خوراکی هاییست که ترکیبات آنتی اکسیدانی دارد، که این ترکیبات از لخته شدن خون و گرفتگی داخل رگ ها جلوگیری میکند و کمک زیادی برای رقیق تر شدن خون میکند، گفتنی است که سیر و پیاز نیز فوایدی شبیه موسیر در جلوگیری از چربی خون دارند.

– موسیر نقش بازندارنده و پیشگیری کننده در بیماری های عفونی و میکروبی دارد.

– ترکیب موسیر با سیار خوراکی ها همچون ماست علاوه بر اینکه طعم خوشایندی به آن میبخشد و درکنار غذا، میتواند بعنوان سالاد مصرف شود؛ خواص بیشماری نیز به آن اضافه میکند، شما با مصرف موسیر در کنار غذا علاوه بر لذت بردن از طعم آن، در هضم سریع غذا نیز به سیستم گوارشتان کمک کرده اید.

– مصرف موسیر کنار لبنیات علاوه بر لذت بردن از طعم آن، کمک شایانی جهت استحکام استخوان ها به شما خواهد کرد.

– موسیر به بدن شما جهت دفع ادرار و در نتیجه دفع سموم بدن کمک میکند و تاثیر مثبتی بر افزایش دفع ادرار دارد.

– موسیر تاثیر مثبتی بر روی دستگاه اعصاب مرکزی بدن میگذارد.

– مصرف آن برای افرادی که فشار خون دارند همراه با ماست توصیه میشود.

– موسیر دارای مقدار قابل توجهی مواد معدنی، همچون کلسیم، آهن، روی میباشد که آن نیز به دلیل تغذیه از دل خاک میباشد، شما با مصرف این خوراکی گام بلندی در حفظ سلامت عمومی بدن خود برداشته اید.


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

همه چیز درباره افسردگی،علائم؛علل و درمان آن

همه چیز درباره افسردگی،علائم؛علل و درمان آن

افسردگی یک نوع بیماری مانند سایر بیماری هاست که اگر درمان نشود میتواند عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد که گاه جبران پذیر نیست. اما همیشه ما میخواهیم علت بیماری ها را بدانیم و سپس به درمان و سایر مراحل آن برسیم ما در ابتدا علت افسردگی را برای شما بیان میکنیم:

افسردگی نه یک روزه به وجود می آید و نه یک روزه از بین میرود بلکه به مرور زمان با دوری از اجتماع و خلوت گزینی،ناراحتی های پس از سانحه های رانندگی و سایر وقایع تلخ زندگی، ویژگی های شخصیتی خود افراد، محیط افراد، نحوه رفتار والدین افراد و… بوجود می آید. اکثر اختلالات مربوط به روان به دلیل به هم خوردن تعادل شیمیایی معز هست. به طور طبیعی موادی همچون سیروتونین در مغر افراد ترشح میشود ولی وقتی این ماده کم ترشح میشود یا بازجذب میشود غلظت آن در مغز کاهش می یابد و فرد با هیچ واقعه شاد کننده ای شاد نمی شود، از هیچ چیزی لذت نمی برد از زندگی خود ناامید است و حتی در برخی مواقع قصد اتمام زندگی خود یعنی خودکشی را دارد. چنانچه شما نیز به هردلیلی متوجه میشوید که کم کم روحیه تان خراب میشود حتما کنترل کنید و روحیه خود را تقویت کنید تا بعدها منجر به بیماری افسردگی نشود.

********

علائم بیماری افسردگی را بشناسید:

– اولین و مهمترین علت افسردگی اختلال در خواب است یعنی چنانچه شب از خواب بیدار میشوید و دیگر نمیتوانید بخوابید، یا تکه تکه میخوابید یا خوابتان بسیار سطحی و سبک هست و همراه با آرامش نیست؛ در اینصورت متوجه علائمی از بیماری افسردگی در خود باشید.

– به هر چیزی به دید منفی نگاه میکنید یعنی نیمه خالی لیوان را میبینید و بیشتر این جمله را تکرار میکنید: نمیشود! من میدانم که نمیشود! مطمئنم که شدنی نیست!

– از خودتان خوششان نمی آید و احساس گناه میکنید، احساس میکنید ارزشی ندارید و بود یا نبود شما تاثیری ندارد.

– به هیچ چیزی تمایل ندارید، حالت خستگی دارید و انرژی لازم برای هیچ کاری را ندارید.

– بی قرار هستید. یعنی به یک جا می روید که روحیه تان درست شود ولی می بینید چیزی نشد دوباره جای خود را عوض می کنید بازهم نمیشود.

– از کارهایی که در گذشته از آنها لذت می بردید اکنون دیگر هیچ لذتی نمی برید.

– زندگی ارزش و مفهومی برای شما ندارد احساس پوچی می کنید.

– سریع ناراحت میشوید و عصبانیت به سراغتان می آید، اغلب کینه به دل میگیرید و حرف های بد را فراموش نمیکنید.

*چنانچه هر یک از علائم فوق در شما آشکار شد بدانید که احتمالا دچار بیماری افسردگی شده اید. اگر این بیماری را درمان کنید کاملا قابل درمان است ولی در صورتی که بماند و در وجود شما ریشه بدواند حتی میتواند زندگی شما را نیز از دستتان بگیرد.

********

درمان بیماری افسردگی:

همانطور که در این مقاله مشاهده میکنید ما قبل از افسردگی همواره واژه ی بیماری را به کار برده ایم، چراکه افسردگی یک نوع بیماریست که در آن تعادل شیمیایی مغز فرد دچار اختلالاتی میشود،همانطوری که شما سرماخوردگی را یک بیماری میدانید و برای درمان آن به پزشک مراجعه میکنید، درمان افسردگی نیز بدون کمک پزشک ممکن نیست، حتی برخی افراد به درمان خودسرانه و مصرف بیش از حد الکل و نیکوتین و.. روی می آورند که نه تنها بیماری آنها خوب نمیشود بلکه شدیدتر شده و بعدها با عوارض بدتر مواجه میشوند. پس درمان خودسرانه کاملا اشتباه هست. بله این درست است که شما خود، خودتان را درمان میکنید نه پزشک معالج. ولی با رعایت نکات اصولی این درمان امکان پذیر هست. تا خودتان نخواهید که این بیماری را در خود ریشه کن کنید هیچ کسی و هیچ چیزی نخواهد توانست به شما کمک کند. پس اولین قدم خواستن است یعنی خودتان از شرایطتان احساس نارضایتی کنید یا از شرایطتان خسته شده اید و به روانپزشک مراجعه می کنید. اکنون شما اولین گام را برداشته اید، نکته دوم داروهای ضد افسردگی هست که اغلب در اوایل مصرف مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی هستند و سپس به مرور زمان و با گذشت چند هفته عوارض داروها کم شده و به کلی از بین خواهند رفت. ممکن است یک دارو شما را خوب نکند در اینصورت باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنید و مراتب را با او در میان بگذارید تا داروی شما را عوض کند. امروزه داروهای جدید ضد افسردگی همچون چهارحلقه ای ها و سه حلقه ای ها وارد بازار شده اند که عوارض بسیار کمتری نسبت به داروهای قبلی دارند و در بلند مدت تاثیر بسیار زیادی بر بیماری افسردگی و سایر بیماری های روانی میگذارند، با مصرف اصولی و مداوم این داروها میتوانید به کلی افسردگی را در خود ریشه کن کنید. گاه اختلالات دیگری نیز شاید در شما وجود داشته باشد که شبیه افسردگی باشد و تشخیص آن فقط از عهده پزشک متخصص و مجرب برمی آید، شما به تنهایی نمی تواند تشخیص دهید این بیماری مربوط به افسردگی هست یا چیز دیگری. طب سنتی و گیاه درمانی نیز در درمان افسردگی موثر هستند ولی در افسردگی های شدید نمیتوانند مانند طب نوین به طور کلی این بیماری را درمان کنند، همچنین چنانچه از داروهای روانپزشک استفاده میکنید دیگر همزمان از داروهای سنتی و گیاهی و دمنوش ها و.. استفاده نکنید چرا که با داروهایتان تداخل کرده و عوارض آنها را دوچندان خواهد کرد.

********

نکات مهم:

– اینکه در گذشته فکر میکردند انزوا و گوشه گیری همان افسردگی است، غلط میباشد چرا که ممکن است دلیل آن به اختلالات شخصیتی یا هراس و سایر اختلالات روانی برگردد. پس صرف گوشه گیر بودن افراد دلیل بر افسردگی نمیتواند باشد.

– ناراحتی چند روزه یا کوتاه مدت و برخی شرایط خاص دلیل بر افسردگی نیست، افسردگی از همین ناراحتی ها شروع میشود ولی صرف ناراحتی چندروزه نمیتواند دلیل بر افسردگی باشد، بلکه در کنار ناراحتی ها یک حادثه تلخ میتواند شما را به سمت بیماری افسردگی سوق دهد.

– طب سنتی میتواند هر بیماری روانی را درمان کند. این جمله کاملا اشتباه هست. اکنون روانپزشکان و دانشمندان داروهای جدیدی کشف کرده اند که اثرات آنها به مراتب بالاتر و بیشتر از گیاهان دارویی هست. چراکه مکانیسم اثر آنها و نحوه عملکرد آنها طی آزمایش های گوناگونی بررسی شده است، ولی مکانیسم اثر و نحوه عملکرد داروهای سنتی و گیاهی مشخص نیست.

– مشغولیت زیاد با وسایل الکترونیکی جدید همچون موبایل،تبلت و رایانه تاثیر بسیار بدی بر روان افراد میگذارد، سعی کنید استفاده ازاین وسایل را محدود به یکی دوساعت کنید.چراکه اینگونه وسایل شمارا از دنیای واقعی دور نگه میدارند و استفاده بلند مدت آنها میتواند منجر به افسردگی شود.

– گذشته خود را فراموش کنید. اغلب اشتباهی که افراد انجام میدهند این است که نمی توانند در زمان حال زندگی کنند و درگیر آینده یا گذشته هستند و این باعث تغییر خلق و خوی آنها میشود.

– دارو به تنهایی معجزه نمیکند. به مطلب مهم توجه داشته باشید که دارو زمانی موثر خواهد بود که در کنار آنها به طور مرتب ورزش کنید و یا به تفریح بروید هرچند از آنها لذت نبرید ولی باید اینکارها انجام دهید تا داروها اثر خود را به خوبی بگذارند. به مرور زمان مشاهده خواهید کرد که از تفریحات خود لذت می برید.

– زیاد بیکار ننشینید. بیکاری بیش از حد فکر شما را به هر سمت و سویی خواهد کشاند. سعی کنید اصلا بیکار ننشینید و حتی در خانه، خود را به کاری مشغول کنید و اجازه ندهید ذهنتان به چیزهای دیگر و تفکرات منفی متمرکز شود.

مثبت اندیش باشید. زندگی در دنیای کنونی بدون دید مثبت به قضایا و وقایع امکان پذیر نیست پس تفکرات مثبت را جایگزین منفی بافی بکنید.

– افراد را آنگونه که هستند بپذیرید نه آنگونه شما میخواهید باشند. در کنار دوستان و خانواده خود با دیدی مثبت از دورهم بودن لذت ببرید.

– از عواملی که باعث ناراحتی شما میشوند دوری کنید و سعی کنید مدتی در آرامش کامل زندگی کنید.

– به میزان کافی خواب و خوراک داشته باشید از میوه ها بیشتر استفاده کنید. غذاهای چرب زیاد نخورید.

– ممکن است افرادی باشند و شما را درک نکنند، پس شما خود، خودتان را درک کنید و به فکر خودتان باشید و بدانید برای خود زندگی میکنید نه دیگران.

– با هر کسی در مورد افکار و بیماری و حالات خود حرف نزنید، چراکه شما در شرایط حساسی هستید که هرکاری ممکن است انجام دهید، سعی کنید جز پدرومادر و نزدیکان خود و پزشک معالج به شخص دیگری اعتماد نکنید.

– ممکن است درمان بیماری شما تا ۶ ماه و حتی بیشتر بینجامد پس انتظار معجزه نداشته باشید و در درمان بیماری خود صبور باشید.

– سه هفته اول استفاده از داروها بیشتر مواظب خود باشید و والدین خود را در میان بگذارید چراکه ممکن است افکار خودکشی به سرتان بزند.

– این نکته را همواره به یاد داشته باشید که با درمان بیماری افسردگی و قطع شدن کامل آن حتی میتوانید بیشتر از گذشته از زندگی خود و تفریحات قبلی خود لذت ببرید، پس عجله نکنید و به نکات پزشک معالج خود به دقت گوش کنید و مطمئن باشید که افسردگی کاملا قابل درمان است.


عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ | نویسنده : یورفان

دگزامتازون،مصارف و عوارض آن

در این قسمت با داروی پرمصرف دگزامتازون که اکثر ما فکر میکنیم بی عارضه است و معمولا به صورت گستره از آن استفاده میشود آشنا خواهید شد..

دگزامتازون،مصارف و عوارض آن

{multithumb}کورتیکواستروئیدها و از آن جمله داروی دگزامتازون ، پردنیزولون ، بتامتازون و … داروهایی هستند که عملشان ….

کورتیکواستروئیدها ( ضد التهاب استروئیدی )

 

 

کورتیکواستروئیدها و از آن جمله داروی دگزامتازون ، پردنیزولون ، بتامتازون و … داروهایی هستند که عملشان مشابه با عمل هورمونهای مترشحه از قشر فوق کلیوی انسان است و اغلب در مواردی استفاده می شود که بدن اتسان قادر به ساخت کافی این هورمونها نمی باشد .

همچنین این داروها در موارد التهاب ( تورم ، قرمزی ، درد)  درمان فرم های خاص آرتزیتیس ( بیماری التهابی مفاصل ) بیماریهای پوستی ، خونی ، کلیوی ، چشم ، تیروئید ، روده ای ، آلرژی ( حساسیت ) شدید و آسم استفاده می شود .

این دارو در درمان انواع ویژه سرطانها نیز کاربرد دارد .

این دسته دارویی همچنین یکی از انواع داروهای دوپینگ رایج در میان ورزشکاران دوپینگی است که متاسفانه مدتی است که در برخی باشگاههای بدنسازی به همراه سایر استروییدهای آنابولیک ( هورمون های مردانه ) با وعده های دروغین  و با قیمت های گزاف به افراد تزریق می شود .

در این مطلب سعی بر آن شده است که نکاتی کلیدی در مورد داروی خوراکی دگزامتازون برای بیمارانی که به صورت طولانی مدت از این دارو استفاده می کنند توضیح داده شود .

چگونگی استفاده از داروی دگزامتازون :‌

 

در صورتی که پزشک مقدار معینی از دارو را تجویز نموده است هرگز مقدار مصرف آن را کم و زیاد نکنید و به طور ناگهانی آن را قطع نکنید . قطع مصرف ناگهانی دارو می تواند باعث کاهش اشتها ، ناراحتی معده ، استفراغ ، گیجی و حواس پرتی ، سردرد ، تب و درد مفاصل و ماهیچه ها  ، پوسته ریزی و کاهش وزن شود در صورتی که دارو به صورت طولانی مدت مصرف شود پزشک شما حتماً مصرف آن را به تدریج برای شما کاهش خواهد داد تا زمانی که مقادیر مصرف ( دوزاژ دارو ) کاملاً سازگار با بدن شما شود .

( پس بنابراین هرگز آن را ناگهانی قطع نکنید . )

 

 

قبل از مصرف دگزامتازون به موارد زیر توجه داشته باشید :

 

۱-     در صورت حساسیت به دگزامتازون ، آسپرین یا هر داروی دیگری به پزشکتان توضیح دهید .

۲-   به پزشکتان در مورد همه داروهایی که استفاده می نمائید توضیح دهید مخصوصاً داروهایی مانند رقیق کننده های خون یا آنتی کواگولانت مانند وارفارین ، داروهای ضد روماتیسم ،آسپرین ، سیکلوسپورین ، دیگوکسین ، دیورتیک ها ، افدرین ، استروژن ، کتوکونازول ، قرصهای
ضد بارداری خوراکی ،فنوباربیتال ،فنی توئین ، ریفامپین ، تئوفیلین ، ویتامین ها

۳-     در صورتی که شما بیماری قارچی دارید ( به غیر از روی پوستتان ) نباید بدون اجازه پزشک از داروی دگزامتازون استفاده کنید .

۴-   در صورت داشتن هر یک از بیماریهای کبدی ، کلیوی ، روده ای ، بیماری قلبی ، دیابت ، اختلال در عملکرد غده تیروئید ، فشار خون بالا ، بیماریهای روانی ، میاستنی گراویس ، پوکی استخوان ، عفونت چشمی ، هرپس ، صرع و سل را مطلع سازید .

۵-     در صورت حاملگی و شیر دهی پزشک خود را مطلع سازید .

۶-     در صورت داشتن هر گونه عمل جراحی شامل عمل جراحی دندان و … پزشکتان را باید باخبر باشد .

۷-   در صورت داشتن سابقه هر گونه زخم ( زخم گوارشی ، زخم های باز و … ) و یا دریافت مقادیر مصرف ( دوزهای ) بالا از آسپیرین و یا داروهای ضد روماتیسم پزشکان را مطلع سازید .

محدودیت رژیم غذایی  هنگام مصرف :

 

بیمار باید در هنگام مصرف دارو یک رژیم کم سدیم ، کم نمک ، سرشاراز پتاسیم یا یک رژیم پروتئین داشته باشد .

دگزامتارون می تواند باعث ناراحتی معده نیزشود بنابراین بهتر است دارو با غذا یا شیر مصرف شود .

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو به شرط آنکه فاصله زیادی تا زمان مصرف نوبت بعدی از دارو وجود داشته باشد آن نوبت به محض یاد آوری مصرف شود در غیر این صورت تنها نوبت دوم مصرف گردد .

عوارض جانبی دارو :‌

 

داروی دگزامتازون می توان باعث عوارض جانبی نیز بشود که در صورت طولانی شدن ویا از بین رفتن هر گونه ازاین علائم بایدپزشک را مطلع ساخت عوارض جانبی شامل :‌

۱-       تحریک پذیری و ناراحتی معده

۲-       استفراغ

۳-       سردرد

۴-       گیجی

۵-       بی خوابی

۶-       بی قراری

۷-       افسردگی

۸-       اضطراب

۹-       آکنه و جوش

۱۰-   افزایش رشد مو

۱۱-   بدن به آسانی کبود و کوفته می شود .

۱۲-   دوره های قاعدگی نامنظم یا غایب خواهد شد .

در صورت رویت هر یک از علائم زیر پزشک را فوری مطلع سازید :‌

۱ – راش پوستی       ۲- تورم در صورت ، اندام های انتهایی قوزک پا  ۳- اشکال و اختلال در بینایی ۴- سرماخوردگی یا عفونتی که برای مدت طولانی ادامه دار است .   ۵- ضعف عضلات   ۶- مدفوع سیاه یا قیری رنگ

سایرعوارض کورتیکواستروییدها :

 

پوکی استخوان ، چاقی ، اختلال حافظه ، قرمزی پوست ، افزایش میزان چربی که باعث پف کردن فرد و علامتی به نام صورت ماه شکل ( صورت گرد ) و تنه بوفالو ( تجمع چربی در نقاطی مانند سینه و پهلو ) افزایش تحلیل پروتئینی بافتی و اختلال ضربان قلب می گردد .

 

 

سایر اطلاعاتی که یک بیمار باید بداند :

 

  • پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را بنویسد که دوز دارو و پاسخ بدن به داروی دگزامتازون را چک کنند این آزمایشات مخصوصا در کودکان به دلیل اثرات کاهش دهنده رشد استخوانی دگزامتازون اهمیت دارد .
  • در صورت بدتر شدن وضعیتتان سریعا پزشک را مطلع سازید .
  • هنکام مراجعه به پزشک به همراه خود کارتی را داشته باشید که بر روی آن مورد بادداشت شده باشد : تعداد دوزهای دریافتی به همراه تاریخ که در صورت افزایش و یا کاهش تدریجی آن به دقت نوشته شود .
  • این دارو ممکن  است شما را نسبت به بیماری مستعد و آسیب پذیر کند اگربیمار شما در معرض بیماری آبله مرغان ، سرخک ، و یا سل در هنگام دریافت این دارو است به پزشک گزارش دهید . انجام واکسیناسیون یا هر گونه ایمن سازی دیگری و یا حتی انجام هر گونه تست پوستی تنها باید اجازه پزشک باشد .
  • هر گونه صدمه و آسیب یا نشانه های عفونت را ( تب ، درمان اتفاق می افتد ) را گزارش دهید .
  • پزشک امکان دارد وزن روزانه را از شما بخواهد بنابراین خو درا هر روز وزن کرده و هر گونه تغییر غیر طبیعی را به پزشک گزارش دهید .
  • اگر خلط بیمار شما ضخیم شده یا رنگش تغییر کرده است و به رنگ سبز با زرد درآمده ، پزشک را مطلع سازید زیرا این موارد می تواند نشانه عفونت باشد .
  • دگزامتازون می تواند باعث افزایش سطح خون شود بنابراین در صورتی که به بیماری دیابت (قند خون ) مبتلا هستید و همزمان این دارو را نیز  استفاده می کنید سطح قند خونتان را در منزل کنترل و پیگیری کنید تست گلوکز ( قند ) خون و تست ادراری گلوکز را به دفعات بیشتر انجام دهید و سپس به پزشکتان در مورد افزایش قند خونتان و یا وجود قند در ادرار حتماگزارش دهید بنابراین با توجه به مقادیر آزمایشات و البته با صلاحدید پزشکتان دوزداروهای دیابت شما و همچنین رژیم غذایی تان ممکن است تغییر یابد .

عضویت در یورفان


این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به تویتر ارسال به گوگل پلاس ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به یاهو


  • تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ | نویسنده : یورفان