سایت تفریحی قشنگ فان

بهترین و زیباترین سایت سرگرمی برای ایرانیان-اس ام اس های جدید- طالع بینی-فال های جدید-موزیک-پرشکی-روانشناسی

سایت تفریحی قشنگ فان

بهترین و زیباترین سایت سرگرمی برای ایرانیان-اس ام اس های جدید- طالع بینی-فال های جدید-موزیک-پرشکی-روانشناسی

آشنایی با مصارف و عوارض قرص ملوکسیکام

»»»»آشنایی با مصارف و عوارض قرص ملوکسیکام»»»»

  ملوکسیکام یک داروی ضد التهابی غیر استروئید با اثرات کاهنده درد و تب است. این دارو  مشابه پیروکسیکام است. ملوکسیکام ۳۰-۶۰ دقیقه پس از مصرف شروع به از بین بردن درد می کند. استفاده از ملوکسیکام می تواند باعث بروز عوارض گوارشی و خونریزی، سردرد، بثورات جلدی و مدفوع بسیار تیره (نشانه ای از خونریزی روده) شود. مانند سایر NSAID ها، استفاده از این دارو با افزایش خطرات بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی همراه است در عین حال عوارض جانبی گوارشی این دارو از دیکلوفناک، پیروکسیکام، ناپروکسن کمتر است.

نحوه اثر ملوکسیکام چگونه است؟

التهاب به علل مختلفی میتواند در مفصل، تاندون، عضله یا بافت های دیگر بدن بوجود آمده و موجب تورم و درد میشود. ملوکسیکام مانند دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار کرده و مانع فعالیت آن میشود. این آنزیم مسئول ساخت پروستاگلاندین ها هستند و پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی در بدن هستند که موجب التهاب مشوند. پس داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ملوکسیکام با مهار این آنزیم موجی کاهش التهاب و علائم ناشی از آن مثل درد میشوند.

 

موارد مصرف ملوکسیکام

ملوکسیکام در درمان التهاب و درد ناشی از آرتروز و روماتیسم مفصلی و اسپوندیلیت انکیلوزان مصرف میشود. مقدار مصرف ملوکسیکام معمولا یک قرص 7.5 میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک میتوان استفاده از آنرا تا 15 میلیگرم در روز هم رساند. استفاده از ملوکسیکام در سال 2000 میلادی شروع شد. ملوکسیکام بصورت قرص های 7.5 و 15 میلیگرمی ارائه میشود. این دارو را میتوان در دمای اطاق و هوای خشک نگهداری کرد.

 

موارد احتیاط در مصرف ملوکسیکام

اگر از ملوکسیکام استفاده میکنید به نکات زیر توجه کنید :

  • ملوکسیکام میتواند با داروهای کاپتوپریل و لازیکس (فورزماید) تداخل اثر کرده و با کاهش اثر آنها موجب افزایش فشار خون شود.
  • بیماران مبتلا به آسم یا دارای حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید از این دارو استفاده کنند.
  • مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باید با احتیاط و با نظر پزشک باشد.
  • از مصرف ملوکسیکام در سه ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد.

 

قبل از مصرف ملوکسیکام در صورتیکه شرایط زیر را دارید باید با پزشک مشورت کنید

  • بارداری یا شیردهی
  • بیماری کبد یا کلیه یا قلب
  • سوء هاضمه و سورش سر دل
  • مشکل انعقاد خون
  • سابقه زخم معده یا اثنی عشر
  • سابقه آلرژی و حساسیت
  • ابتلا به آسم
  • اگر داروهای دیگری هم مصرف میکنید، حتی داروهای گیاهی

ملوکسیکام را بهتر است بعد از مصرف غذا میل کنید. این دارو بصورت یک بار در روز مصرف میشود و بهتر است هر روز در یک ساعت معین مصرف شود. اگر در یک روز، مصرف دارو را فراموش کرده اید به محض اینکه به یادتان آمد آنرا مصرف کنید ولی در صورتی که 24 ساعت از زمانی که باید دارو را مصرف میکردید گذشته است مقدار مصرف را دو برابر نکرده و داروی همان روز را مصرف کنید.

 

عوارض مصرف ملوکسیکام

ملوکسیکام مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در صورت بروز عوارض با پزشک خود مشورت کنید. شایعترین عوارض مصرف دارو عبارتند از

  • احساس ضعف با اسهال – در این موارد سعی کنید غداهای ساده مصرف کرده و آب زیاد بنوشید
  • سوء هاضمه و احساس ناراحتی در معده – در این موارد سعی کنید غذا را در مقدار کم و دفعات بیشتر مصرف کنید
  • گیجی – در این موارد رانندگی نکنید و با ابزار دقیق کار نکنید
  • یبوست – در این موارد غذا های حاوی فیبر زیاد و آب فراوان میل کنید
  • سردرد – در این موارد میتوانید از داروهای ضد سردرد استفاده کنید.

ملوکسیکام از طریق کاهش هورمون هایی که باعث التهاب و درد در بدن می شوند کار می کند. این دارو بصورت قرص‌های ۷٫۵ و ۱۵ میلی گرمی ارائه می‌شود. اثر این دارو ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف آغاز می‌شود.

ملوکسیکام یا موبیک در درمان علائم بیماری‌های روماتیسم، پوکی استخوان، اسپوندیلیت انکیلوزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملوکسیکام یا موبیک از طریق مهار تولید ترکیبات شیمیایی که موجب درد و التهاب بدن می‌شوند عمل می‌کند. التهاب به علل مختلفی می‌تواند در مفصل، تاندون، عضله یا بافت‌های دیگر بدن بوجود آمده و موجب تورم و درد می‌شود. ملوکسیکام مانند دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی آنزیم سیکلواکسیژن از cyclooxygenase را مهار کرده و مانع فعالیت آن می‌شود. این آنزیم مسئول ساخت پروستاگلاندین‌ها prostaglandins هستند و پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی در بدن هستند که موجب التهاب مشوند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ملوکسیکام با مهار این آنزیم موجب کاهش التهاب و علائم ناشی از آن مثل درد می‌شوند.

ملوکسیکام در درمان التهاب و درد ناشی از آرتروز و روماتیسم مفصلی و اسپوندیلیت انکیلوزان مصرف میشود. مقدار مصرف ملوکسیکام معمولا یک قرص ۷٫۵ میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک میتوان استفاده از آنرا تا ۱۵ میلیگرم در روز هم رساند. استفاده از ملوکسیکام در سال ۲۰۰۰ میلادی شروع شد. ملوکسیکام بصورت قرص های ۷٫۵ و ۱۵ میلیگرمی ارائه میشود. این دارو را میتوان در دمای اطاق و هوای خشک نگهداری کرد.
قرص ملوکسیکام در دو دوز ۷٫۵ و ۱۵ میلی گرم تولید می شود. ملوکسیکام با نام های تجاری گوناگونی در بازار شناخته می شود که نام تجاری معروف ملوکسیکام، موبیک Mobic (تولید آلمان) می باشد. از جمله نام های تجاری دیگر ملوکسیکام می توان به ملوکسیفار یا ملوکسی فار، کاملوکس، روماتوبیک، موبیفارم یا موبی فرام و ملوکسیب (تولید ایران) اشاره کرد.
قرص ملوکسیکام برای مصرف طولانی مدت و یا در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با وزن کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباید روزانه بیش از ۷٫۵ میلی گرم (روزانه یک عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵)، مصرف گردد.
ملوکسیکام عوارض گوارشی کمتری نسبت به پیروکسیکام، دیکلوفناک و ناپروکسن ایجاد می کند.

مقدار مصرف و دوز مصرف داروی ملوکسیکام (Meloxicam)

ملوکسیکام معمولاً یک قرص ۷٫۵ میلیگرمی در روز است ولی تحت نظر پزشک می‌توان استفاده از آنرا تا ۱۵ میلیگرم در روز هم رساند. این دارو را می‌توان در دمای اتاق و هوای خشک نگهداری کرد.
مصرف ملوکسیکام در بالغین: روزانه ۷٫۵ میلی گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵) و در صورت نیاز (در درمان کوتاه مدت) تا ۱۵ میلی گرم (یک عدد قرص ملوکسیکام ۱۵ یا دو عدد قرص ملوکسیکام ۷٫۵)، ۱ بار در روز نیز قابل افزایش است.

مصرف ملوکسیکام در دوران بارداری و شیردهی

از مصرف ملوکسیکام در سه‌ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد. در ۳ ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند . Meloxicam می تواند به شیر مادر منتقل می شود و به نوزاد آسیب برساند ٬

تداخلات دارویی ملوکسیکام

ملوکسیکام می‌تواند با داروهای کاپتوپریل و لازیکس (فورزماید) تداخل اثر کرده و با کاهش اثر آنها موجب افزایش فشار خون شود.

بیماران مبتلا به آسم یا دارای حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید از این دارو استفاده کنند.

مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین باید با احتیاط و با نظر پزشک باشد.

از مصرف ملوکسیکام در سه‌ماهه اول و دوم بارداری باید اجتناب کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.